IMGD modellen bygger på en metastudie baserad på flertalet gruppdynamiska modeller som sedan validerats och sammanfattats i forskning.

IMGD:s ståndpunkt är att gruppens framgång är ett resultat av ett antal faktorer som såväl härrör ur dynamiska faktorer som medlemmarnas relationer, kommunikationsmönster och andra normer som strukturella faktorer som t.ex. förekomst av mål, spelregler och policys. 

IMGD:s fokus ligger de förutsägbara mönster som uppstår i vid gruppers utveckling likt en cykel. Dessa är fyra till antalet och kan liknas vid de steg en människa går igenom under sin utveckling från barn till vuxen.


Stadium ett: Tillhörighet och trygghet – kan liknas vid det lilla barnets behov av trygghet och beroendet av föräldern – ledaren.


Stadium två: Påminner om tonåringens beteenden med konflikt, oberoende och frigörelse från familjen och föräldrarna-gruppen och ledaren.


Stadium tre: Liknas vid den unga vuxna som ännu inte hittat helt rätt utan provar relationer och olika arbeten samtidigt som man hittar ett vuxnare förhållande till föräldern.


Stadium fyra: Gruppen upphör med att lägga sitt fokus på trygghetsskapande, inbördes

positionering och annat som stjäl energi och istället börja fokusera på uppgiften. En grupp passerar alla faser men kan även fastna i någon fas pga. av att ledarskapet eller någon annan faktor är allt för återhållande.

Som exempel räddar högpresterande sjukvårdsteam fler liv än mindre utvecklade sjukvårdsgrupper.

Högpresterande finansteam har högre lönsamhet och lärarlag har elever med högre betyg.

UPPLÄGG FÖR PROCESSEN. Vad vi arbetar med är den reella verkligheten och detta genomförs med fördel på arbetsplatsen

Dag 1, 9-12  

-          Gruppen fyller i GDQ-enkäten( digitalt)                en vecka  innan dag 1

-          Genomgång med gruppen angående

           syfte, mål och själva processen. Chefen

           inleder kring mål , syfte och processen


Dag 2, 9-16

-          Introduktion och uppstart

-          Grupputveckling, ledarskap och

           medarbetarskap

-          Redovisa ,GDQ-enkäten

-          Forma gruppen, kompetenser,

           värdegrund, spelregler,roller


LUNCH

-          Målarbete och förväntan på gruppen

-          Rollinventering

Genomgång av de konsultativa rollerna och vägledande interventioner ,vad teamutveckling innebär, upplevelsebaserat lärande och vad en lärande organisation är.

Dag 3, 9-16

-          Samarbetsprojekt, vad, hur och

           varför tydliggörs

-          Samarbete och kommunikation

-          Problem och konflikt hantering



LUNCH

-          Konflikthantering, jag-budskap,

           coachning

-          Lärande organisation

PROCESS

Gruppen arbetar i 1-3 månader med att lösa sina uppgifter utifrån erhållna kunskaper och därefter sker en ny mätning med GDQ-enkäten.

Gruppen fyller i GDQ-enkäten nr 2 - digitalt

Dag 4, 9-12

-          Redovisning av egen                                      arbetsprocess

-          Redovisa rapport och resultat

-          Utvärdering av skillnader

-          Behov och förslag

LUNCH

-          Målarbete och förväntan på                        gruppen

-          Rollinventering

Dag 5

-          Finns möjlighet att fortsätta teamutvecklingsprocessen utifrån behov och förslag

-          Även traditionell utbildning kan planeras efter behov inom ledarskap, kommunikation och konflikthantering